Høsten 2022 startet vi (Boa, Mikke og Sina) en mini-kampanje i Blades in the Dark (BitD). Da vi hadde lagt merke til en viss interesse for John Harpers spill på Discord-kanalen til rollespill.info, bestemte vi oss for å invitere 1-2 gjestespillere hver spilling.
I denne artikkelen vil vi forsøke å beskrive opplegget vårt, samt komme med hvilke utfordringer vi kjente på og hva vi ville gjort annerledes om vi skulle ha gjort det igjen.
Totalt 11 stykker meldte sin interesse via Discord. Av disse endte 8 opp med å være gjestespiller. Vi inviterte disse til en egen Blades-server. Spillingene foregikk over video og med Roll20 som virtuelt spillbord.
Vi tre faste, kjernen, fordelte oppgavene mellom oss. Mikke var GM. Sina skrev referat fra spillingene, slik at gjestespillerne kunne lese seg opp på historien så langt (eller hvordan historien utspilte seg i ettertid). Sina inviterte også etterhvert neste ukes gjestespiller til rollelaging noen dager i forveien, så vi slapp å bruke spilletid på det. Innledningsvis gjorde vi dette på starten av økten, men dette stjal altfor mye tid. Boa stod for invitasjonene og hadde oppgaven med å plotte inn gjestespillere på ledig tidspunkt. Vi spilte hver onsdag, med hver tredje uke fri grunnet jobb.
Forutsetningene
- GM Mikke er en svært erfaren Blades GM.
- Sina har spilt noen økter med Blades.
- Boa hadde ikke spilt Blades før, men hadde lest seg kraftig opp og hørt på ulike Actual Plays – til et nivå som gjorde at han kunne bidra med regelforklaring underveis
- Kun 1 av gjestespillerne hadde erfaring med spillet fra tidligere – men til gjengjeld veldig lang erfaring.
Format
Hver økt skulle bestå av oss faste, samt 1-2 gjestespillere. Vi skulle aldri ha to helt ferske samtidig. Så oppsettet så slik ut i starten:
Spilling 1: GM + Boa, Sina, Gjestespiller A
Spilling 2: GM + Boa, Sina, Gjestespiller A, Gjestespiller B
Spilling 3: GM + Boa, Sina, Gjestespiller B, Gjestespiller C
Osv..
Lærdom I
Rykk tilbake til start
Formatet med to faste og 1-2 gjestespillere gjorde at vi aldri kom i mål med en skikkelig gruppefølelse.
Teori rundt utvikling av gruppefølelse nevner trinnene Forming -> Storming -> Norming -> Performing, men for oss ble det mer Forming -> Storming -> Forming -> Storming.
https://hr.mit.edu/learning-topics/teams/articles/stages-development
Noen ganger fløt det bedre enn andre. Det kan ha vært med gjestespillerne å gjøre, eller kjernespillernes dagsform, men å levere samme spiel om og om igjen var slitsomt.
Det fikk oss til å bruke mye krefter på “hva glemte vi denne gangen?”
Selv om GMs tidligere erfaring med å introdusere nye spillere i Blades har vært at det går greit ganske fort, så var det overraskende hvor slitsomt det var å gjøre det samme hver eneste uke.
At Blades in the Dark er så spillerstyrt gjorde at det var vanskelig å vite hva som kom, mens man i en mer konvensjonelle kampanjer tross alt kunne ha planlagt enkle utfordringer/ oppdrag/brekk på forhånd, med tilpasset vanskelighetsgrad.
Spillere er rause, omtenksomme, oppfinnsomme og kule, men å så forskjellige! At man ikke kjente spillerne like godt heller, gjorde også at man ikke bare måtte presentere nye karakterer til dramaet, men også bruke tid på å bli kjent med mennesket bak. Dette tok opp mer kognitiv båndbredde.
Lærdom II
Valgets kvaler – kjernespillere eller gjestespillere, hvem skal vi prioritere?
Som spilleder var det en utfordring å inkludere nye spillere, som ikke alltid var trygge på rammer og system, med tempo-utfordringene det gir, og samtidig gi de to faste spillerne en kampanjefølelse med sammensydd drama, gjentagende biroller og en eller annen form for akt-struktur med et klimaks og forhåpentligvis en konklusjon. Ved bruk av gjestespillere var det vanskelig å inkludere biroller, særlig fordi det er noe spillerne er ment å gjøre.
En av gjestespillerne sa det godt: for Boa og Sina er dette en kampanje, for de andre, er det en one-shot.
Lærdom III
Tempo- og flytutfordringer.
BitD er ikke et regellett spill. Det er faktisk ganske crunchy. Når det på hver spilling var én helt ny, og én som hadde kun spilt 1 gang tidligere, måtte vi bruke mye tid på regelforklaring. Dette stykket opp flyten ganske mye.
Det kunne være en stor forskjell på hvor mye gjestespillerne hadde satt seg inn i regler/setting. Enkelte mekanikker, som Flashbacks, forble vanskelig selv for oss som var faste.
Roll20 bidro også til den hakkete flyten. Roll20 har på mange måter et veldig bra rolleark for Blades, men man må gjennom så utrolig mange prompter før man får rullet en terning at det tar ganske drepen på alt av spenning. Outputen påvirkes null og niks av om Position/Effect er Controlled eller Limited, så det kunne de ha spart seg for. Det hadde faktisk vært like nyttig, og raskere, og brukt en enkel Dice Bot via Discord.
Denne utfordringen med tempo og flyt førte også med seg noen utfordringer knyttet til tidsdisponering. Som med en éngangsspilling eller kongresspilling, følte vi at dette var et tema. Vi ville gjerne at alle spillerne skulle oppleve spillets “gameplay loop” med Free Play, Score og Downtime. Vi rakk sjelden eller aldri dette på én økt, og når vi i starten ikke klarte å få kalenderen til å gå opp slik at alle gjestespillere kunne være med to økter på rad, endte vi opp med en gjestespiller som aldri fikk spilt en Score.
Lærdom IV
Ansvarsfordeling
Noe som virket var fordelingen av “typiske spillederoppgaver”, som introduksjon, kalenderorganisering, rolleskaping og sosial inkludering. I mye større grad enn andre kampanjer var dette et felles tremannsprosjekt, hvor GM-oppgavene, organiseringen, rollemekking/inkludering var fordelt mellom kjernemedlemmene.
Konklusjon
Det var veldig hyggelig å få spilt med så mange ulike spillere denne høsten, også et par vi ikke har spilt med tidligere. Og selv om alle sa det var hyggelig og at de satte pris på å bli invitert (noe vi selvsagt tror på), synes vi vel egentlig at det ikke fungerte veldig bra. Det er uvisst om veldig mange ble hekta på spillet/systemet.
For et spill som reklamerer med fiction first, var det overraskende mange økter hvor vi nærmest bodde i mekanikken. Det kunne være svært lite faktisk rollespilling, i alle fall sammenlignet med det man er vant med fra PbtA-spill. Og det hadde nok ikke bare å gjøre med at det var mange ferske, men at selv de faste slet med å oppnå system mastery.
Om vi skulle gjort noe lignende igjen, hadde vi nok gjort følgende:
- Valgt et mindre crunchy spill, og kanskje et som flere hadde spilt. BitD er for komplekst (og kanskje for annerledes) til at det flyter bra med mange nybegynnere
- Spilt med maks 3 spillere, og kun 1 gjestespiller pr. gang
- Hatt mindre forventninger om en sammenhengende story
En kommentar til “Blades in the Dark – Open Doskvol”