Det er sjelden vi får servert nye norske rollespill i fysisk format. Sist gang var i 2008 med Itras by, og før det var det Draug i 2004. Det er bare å sprette champagnen for nå har vi fått et nytt norsk spill å sette i hylla.
Øivind Stengrundets Vandrerne begynte som Terrustor, et bidrag til R.I.S.K. konkurransen på rollespill.net i 2007. Siden den gang har forfatteren utvidet og spisset inn fokuset til spillet, og vi sitter i 2015 med et spill som føles veldig komplett. Boken er på litt over 100 sider, trykt i glossy softcover i A4 med svart/hvitt innhold. Forsiden vekker en magisk og mystisk stemning som drar deg inn i spillet.
Vandrerne handler om et forbund på planeten Terrenia (tidligere Terrustor) som har som oppgave å bevare verdens historie og visdom. Grunnen til at de gjør dette er fordi Terrenia opplever magistormer med jevne mellomrom. Disse magistormene forandrer verden og fortiden står i fare for å bli glemt hvis det ikke var for Vandrerne. Med dette premisset har Øivind allerede tatt et standpunkt. Til forskjell fra klassiske rollespill som D&D hvor fokus er på mektige krigere, og hvor det meste kan løses ved å kveste motstanderen, tilbyr Vandrerne helter av en mer intellektuelt sort. Vandrerne minner om en fusjon mellom Mouse Guard, Dogs In The Vineyard og merkelig nok: Star Trek. Hvorfor Star Trek? Vandrerne foregår på en vannplanet med utallige små øyer uten store landmasser; ikke ulikt planeter i verdensrommet. Vandrerne løser tvister, samler informasjon og fungerer som en form for Star Fleet i en verden hvor alt kan skje. De har også noen stener som kalles Lunas tårer. Vandrere bruker disse til å kommunisere med hverandre over større avstander (som med en Communicator fra nevnte TV-serie) og til å lagre informasjon. Star Trek møter Water World minus post-apokalypse.
Reglene i Vandrerne er meget enkle og kan forklares til spillerne på fem minutter før spill. Du har tre verdier: Fysikk, Vilje og Teknikk. Kast 2 terninger og få under verdien som testes og du klarer det du prøver på. Systemet er ikke noe revolusjonerende, men det er enkelt og fungerer helt ypperlig. Jeg føler ikke for å gjengi hele systemet i min anmeldelse. Det er det samme systemet du finner i Øivinds L.A.R.S. som ligger gratis på nett.
Til forskjell fra andre spill i fantasy-sjangeren finner du ikke en massiv liste med besvergelser i denne boka. Magi er veldig potent på Terrenia, og alle bruker det daglig. Det, i tillegg til at magistormene forandrer verden med jevne mellomrom, forklarer hvorfor teknologi ikke har avansert særlig på planeten. For å utøve magi sier spilleren hva han eller hun vil prøve å få til. Spillederen gir en vanskelighetsgrad, og du kaster for å se om det lykkes. Såre enkelt, men også en veldig interessant måte å håndtere magi på. En god spilleder kan bruke magi og dens lettvinthet til å skape interessante problemstillinger. La oss si en øy har en religion som tilsier at magi er djevelens verk. En sykdom har befestet øyen, og Vandrerne kan redde dem med magi. Skal de trosse deres religiøse overbevisning eller skal de respektere den og la dem omkomme? Jeg ser for meg at magi kan være et spennende element om man utforsker mulighetene å bruke det som et dramatisk virkemiddel.
Boken presenterer et miljø som gir mye frihet til å skape. Siden spillet foregår på en vannplanet med ukjent antall øyer er verden åpen for å skape og bygge. Du får en ryddig guide til hvordan lage din egen øy i Øybyggerens håndbok. Hvis du har lest i den nyeste utgaven av Dungeon Master’s Guide er det mange likheter med verdensbyggingen der. Du får en grundig smørbrødliste med ulike styresett, infrastruktur og politikk å velge mellom. Dette kapitelet er det som gjør Vandrerne til et spill i en egen klasse. Jeg kjenner det bobler av skaperglede og man får straks ideer til både nye øyer og eventyr. Dette er ikke bare bra lesning for de som tenker spille spillet, men er også bra for de som ønsker å bruke dette til andre spill. Eventyr-kapitelet er også veldig ryddig og inspirerende. Jeg tenker at eventyr skaper seg selv dersom man har laget en øy som er spennende nok.
For å oppsummere har vi et veldig godt nytt rollespill på norsk. Jeg vil anbefale dette til alle som ønsker å starte med hobbyen, og til de som har holdt på med det en stund. Med et fokus på intellektuell konflikt i stedet for krigføring er spillet i tillegg å anbefale til de som ser pedagogisk verdi i rollespill. Med en prislapp på 200 kr inkludert porto er det i tillegg et røverkjøp (Øivind kan ikke anklages for å være grisk ihvertfall). Du kan kjøpe spillet fra nettsiden: www.vandrerne.net
Vi ses på Terrenia.
En teaser for Vandrerne